fredag 29 juni 2012

Torsdagsträning - tips för sommarträning

Vaknade ruskigt tidigt av att MTB-hunden knackade på mig med tassen. För säkerhets skull tog han slick i ansiktet också för att vara på den säkra sidan att extra-matte hade vaknat. När han väl fått upp mig, la han sig nöjt i soffan igen. Hmmmmm.
Mannen och jag har alltså fått en extra bäbis nu när våra är borta för en stund. Det är mycket körigare att ha hund är barn kan jag meddela. Vi nojsar, fjäskar, ställer in livet helt efter MTB-hunden. I går avbröt jag ett telefonmöte för fem minuter för det såg ut som att han var kissnödig. Vilket han inte var utan bara less på att jag jobbade hela tiden.

När Mannen kom hem från jobbet i går stod hunden i givakt för visst måste det vara så att när man kommer hem från jobbet vankas löpning? Så var det första dagen och så borde det vara nu också. Och visst var det så. Den här gången tog vi cyklarna och drog upp i skogen så han fick springa och bada (=doppa magen). Jag fick på köpet trixig stigcykling vilket är väldigt behövligt. Helt plötsligt har jag blivit, om det är möjligt, ännu mer feg i cyklingen.
Avslutade kvällen med innebandytjejerna och försäsongsträning. Ett roligt upplägg väl värt att testa i sommar:

Uppvärmningsjogg 10 minuter

Varva sedan 30 sekunders intervaller (löpning) med 30 sekunders styrka (fem styrka, sex löpningar). Vila 2 minuter, upprepa med andra övningar, vila 3 minuter, upprepa båda omgångarna en gång till med vila mellan. Första styrkeomgången var upphopp, grodhopp, utfallssteg, "skidåkning", snabba fötter. Nästa var fällkniven, crunch, plankan, armhävningar och ryggresningar.

Sedan något som kallas Liverpool, en fyrkant (kanske 50 meter per sida), jogga runt första varvet, andra varvet maxar du första sträckan (mellan första och andra konan), jogga resten, nästa maxa första och andra sträckan, jogga de andra två sträckorna, maxa de första tre, jogga sista och sista varvet maxar du hela. Vila 2 minuter och kör igen.

Nerjogg.

Underbart i kvällssolen och trött blev jag. Så även MTB-hunden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

MTB-hunden kanske vill byta familj nu! ;)
Hellan

Marre sa...

Ha, ha, nej det tror jag inte. Jag tror nog att han tycker vi är tråkiga. Lite mer livat blir det nu när barnen kommer hem i dag. :)