tisdag 22 oktober 2019

Låt oss prata om ultralöpning - nörderi

Jag är fascinerad av människor som gör saker utöver det "normala" (nu kan det ordet tolkas precis hur som helst) eller utanför boxen. Just ultralöpning är en sådan sak. För låt oss säga 20 år sedan tyckte jag att människor som sprang längre än slingan (2,5 km) var helt dumma i huvudet. Varför liksom? Min granne försökte få mig att hänga med på ett marathon och jag nästan dog. Slutade pratade med henne i en vecka eller så i alla fall. Men 2006 gjorde jag mitt första marathon och det gick ju. Gjorde en massa fler marathon och det blev lättare och lättare. Nu har jag gjort två ultror jag med - Ultravasan 45 i båda fallen. Men sen?

Jag har tur som en tok och jobbar med Laila Öjefelt, hon är ultra på riktigt. Hon är dock så plågsamt ödmjuk och undvikande så jag vet fortfarande inte exakt vilka lopp hon sprungit men det jag fått dra ur henne (och detektivat fram) är följande:

Ultra Tour Monte Rosa, 170 km med 11 000 höjdmetrar, kom femma (både 2018 och 2017)

48-timmars inomhus (Bislett) 2015 då hon tog sig 352,59 km (det finns bara en man och en kvinna i Sverige som sprungit längre än hon på 48 timmar), hittade hennes gamla blogg så läs här

24-timmars inomhus (Bislett) 2014 då hon tog sig 213,575 km

High Coast Ultra 75 km vann hon

Black river run 50 miles (typ 80 km) vann hon på 08:00:54

Caballo Blanco Memorial run 50 miles vann hon på 08:01

Hennes nästa lopp är Kullamannen men jag vet inte vilken distans. Hon är hopplös. Men grym. Nämnde jag att hon är 51 år?

I helgen avgjordes den "riktiga" Backyard ultran - Big Dog Backyard Ultra. I år vanns den av Maggie Guterl. Alltså en kvinna tog hem hela tävlingen. Hur länge hon sprang? 60 timmar och 402 kilometer. Det är alltså en varvbana på 6,7 km där varje varv påbörjas på hel timme, den som håller på längst vinner. Rekordet på backyard innehas av en svensk kille vid namn Johan Steene, 68 timmar och 455,9 km. Galet. Läs mer om hans historia här.

Det lopp som alla de ultralöpare jag googlat på eller antastat vid lunchbordet har på sin bucketlist är dock Barkley Marathon. Har du inte sett Netflix-dokumentären, gört. Varken 2019 eller 2018 lyckades någon ta sig i mål. Alltså inte en endaste. Totalt genom åren har antalet finishers varit 15 st. Sug på den. Ungefär 100 miles är loppet (ingen vet exakt då det inte finns någon officiell bana), det är fem varv som ska göras och totalt i höjdmetrar är det som att bestiga Mount Everest två gånger. Varje loop måste fullföljas inom 12 timmar. Läs mer här. Filmen finns här.


Inga kommentarer: