onsdag 7 februari 2018

Receptet mot brinnande hjärna

Jag var på en fantastisk föreläsning i går som hette "Modernt ledarskap på hjärnans villkor".
Marie Ryd berättade om hur hjärnan faktiskt arbetar, hur vi som moderna ledare kan nyttja både vår egen men också teamets hjärnor på bästa sätt. Visste du t ex att 20 % av det du stoppar i dig kidnappar hjärnan direkt. Dyr i drift alltså. Det hjärnan gillar mest är syre och glukos. Jammie. Och det här med att vi alltid är uppkopplade i ett nätverk och vi blixtsnabbt kan byta nätverk? Från det fokuserade nätverket till det mer disträ nätverket (disträ ja, men det är också här du får häftiga idéer) och ibland till det inåtvända nätverket. Vi behöver hoppa mellan dessa och framför allt behöver vi lugna ner hjärnan genom att koppla över till det inåtvända ibland (det gör du genom att fokusera inåt, fokusera på din andning, fokusera på en punkt långt borta, här och nu).

Se hjärnan som en tallrik där du behöver en massa bra komponenter för att den ska fungera optimalt:
* Fokustid
* Motionstid
* Sovtid
* Time out
* Lektid
* Relationstid
* Time in

Lätt som en plätt tänkte jag när jag rattade hem från storstaden i går och hej och hå vad svårt när förmiddagens jobb gjorde hjärnan brännhet; jag glömde bort mitt lösenord, jag glömde namn på saker och människor.... Mitt i den där stressen kom messet från hon som har kontor några hundra meter bort - lunchjogg ute i dag? Vi hade packat för både ute och inne då det är ryssväder ute men vi trotsade kylan och gav oss ut.

Det blev min räddning i dag. Utan den där halvtimmen hade nog hjärnan bränts upp och jag hade legat på golvet på mitt kontor och flämtat. Men ni ser ju, rosiga kinder och lycka i blick!
Löppropaganda när det är som bäst. Trots ful buff och hemskt hår. Man kan ju inte få allt.

Snart loggar jag ut och åker hem för mellis. Dags att ladda för pass 2 i dag - spinning! Har kidnappat kollegans pass så i dag blir det 12 x 90 sek jobb/30 sek vila. Hurra för det!

Inga kommentarer: