lördag 8 april 2017

Marre testar - Barcelona

Jobb till tusen, sjuk, deppig så det har inte funnits någon lust till att blogga glatt om livet. Nu har jag dock varit i Barcelona och levt i sus och dus några dagar så då bjuder jag på ett test och några tips gällande denna härliga stad.

Söndag vid lunch tog jag och Pojkvännen flyget ner till Barcelona, vi flög med Norwegian till ett bra pris. Det var också enkelt att ta Aerobus från flygplatsen in till staden, fem minuters promenad och vi var framme vid vårt hotell Hotel Acevi (mycket fint hotell, rekommenderar det verkligen).

Lite sega drog vi ut på jakt efter tapas och ett glas vin. Gick sedan vidare mot La Rambla för att spana in folkvimlet. Sedan tidigt i säng.

Måndag morgon hade vi en kommunikationsmiss, båda var inne på en morgonjogg, jag en kortis på ca 30 minuter, han hade tänkt sig något helt annat..... Vi hamnade vid Castell de Montjuic, ett kulle (berg?) som är så brant att det går serpentinvägar dit och även en linbana för att det är så jobbigt att GÅ upp. Dit morgonjoggade vi utan att jag hade fått morgonkaffe ens. Efter 2 timmar effektiv tid och ca 1 mils löpning kom vi äntligen till ett fik. Då var jag i upplösningstillstånd kan jag säga....
 Vi hittade också en helt fantastisk kyrkogård. Har aldrig sett något liknande.
När jag fått min frukost och en dusch drog vi ut på stan igen för sightseeing. Byggnaderna i Barcelona är helt fantastiska. Jag ville aldrig sluta gå, det finns så otroligt mycket att se. Vi gick säkert två - tre mil under måndagen.

Vi var till triumfbågen.
 Vi drack Sangria i massor.
Katedralen i det gotiska kvarteret var helt magiskt. Gå in där! Överhuvudtaget fanns det väldigt många fina kyrkor i staden.

Sen var det tisdag och Pojkvännens födelsedag. Han fick välja aktiviteter hela dagen, det han ville göra var att gå på Picasso-museet (rekommenderas också) och bada i havet. Han var ensam om att bada kan jag säga....
Jag värmde mig med Sangria efter att han badat....
Finmiddag på finkrog på kvällen. Champagne och skaldjur som var helt fantastiska.
Alltså, dessa gränder. Helt magiskt.
Jo glass ville han också äta på sin födelsedag. Bästa stället är De La Creme (17 Carrer d'Enric Granados).
Och alla Gaudis hus, det är så galet vackert.
På onsdag tog vi det lite lugnt, morgonjoggade, åt frukost, jobbade och sen besökte vi La Sagrada Familia - kyrkan som är under uppbyggnad men som är så vacker att det gör ont. Ni MÅSTE besöka den. Boka gärna biljett på nätet innan så slipper ni köa så mycket. Vi valde en egen guidning och det var riktigt bra.

På kvällen åt vi på finrestaurang igen (Monvinic), värsta vinrestaurangen och en riktigt kunnig och trevlig sommalier som även visade oss vinkällaren. Jag var i sjunde himlen.
Sista morgonen slog vi till med lyxbrunch på ett mysigt ställe.
Så jag rekommenderar verkligen er att åka till Barcelona och ta med bekväma skor. Gå, gå och gå. Undvik La Rambla och ta dig bortanför turiststråken för att äta bra och prisvärd mat. Titta på fantastiska hus, drick Sangria, njut. Jogga inte upp på berget, ta linbanan. :)