måndag 21 november 2016

Officiellt frisk

I dag deklarerar jag mig som frisk. Det har nu gått exakt 3 veckor (!) sedan jag började känna pirret i halsen och det eskalerade till någon konstig förkylning som senare satte sig i bihålorna. Pulsen har varit jobbig, näsan täppt, ont i kroppen emellanåt men jag har kört på med lätt träning drygt en vecka.


Min helg var helt magisk. Jag började med en mysfika med en härlig vän, sedan tjejmiddag direkt efter det. En massa snack, vin och tankning av energi.


På lördag åkte jag till Velodromen med Anders, vi skulle gå en introduktionskurs och jag var livrädd.... Det började med en teorilektion på en timme där vi fick reda på allt om cykeln, hur velodromen såg ut, vilka regler som gällde och framför allt SLUTA ALDRIG TRAMPA. Det är som en fixie vi cyklar på, utan växlar och utan broms.....


Nervöst gick jag och bytte om, fick en cykel som jag ställde in och sedan ut på de första varven i safety zone. Skakigt, höll så hårt i styret att jag nästan fick kramp.


Efter de första varven i safety zone (längst ner i velodromen) la coach ut koner som vi skulle cykla runt för att lära känna cykeln. Sedan flyttade han upp konerna i banan så det blev svårare och svårare. Men det var kul!


En kort paus och sedan skulle vi cykla på riktigt. Jag skulle få börja då jag var mest nervös. Coach och jag susade iväg och då cyklade vi på riktigt, fort. Hela jag log och jag älskade det! Vi susade fram!



En kort vila och sen skulle vi i en mindre grupp få testa att cykla så fort att vi kom upp på de högsta zonerna - över blå linjen. Titta inte ner var tipset i kurvorna. Lättare sagt än gjort... Men det var också kul! Jag kom sist i gruppen och fick därför en gummibandseffekt som blev jobbigt. Min puls steg upp till oändligheten och det gjorde ont i bröstet. Jobbig känsla. Troligen en kombination av att jag varit sjuk och av den torra luften inne. Därför bestämde jag mig för att kliva av när de andra skulle öva på växlingar. Hade ont i bröstet hela eftermiddagen så det var nog rätt beslut även om jag gärna hade velat cykla mer. Anders avslutade med att ramla.
Vi cyklade ungefär 32 - 34 km/h och det var så roligt! I utbildningen ingår två extra träningar så dessa ska jag nyttja vid tillfälle. Det är så fiffigt att du inte behöver ha en egen cykel utan cykel ingår i hyran. Du tar med handskar (om du vill), hjälm och skor med spd-sl pedaler. Körkorten avklarade.
Kvällen avslutade vi med middag på Blackstone, fantastisk mat. Och efterrätten - mmmmmmm.
Söndag blev en träningsdag med genomgång av RPM igen samt kort simning. RPM gick hyfsat bra även om jag får alldeles för hög puls, simningen var tung men det kan bero på att jag inte simmat alls på väldigt länge. Här är koreografin som den såg ut efter fredagens genomgång. Trodde först att jag kört så hårt att jag börjat blöda från näsan men det visade sig vara hårfärgen som lackade ur då jag svettades så mycket.
Kvällen avslutades med yoga och soffan med mina nya polare som mamma stickat.
Måndag morgon och det är en grå sådan på många sätt, men livet kan ju inte bara vara solsken, kesella och powerwalks. På torsdag kör jag min premiär som RPM-fröken 17:30, du kommer väl? Och i morgon tisdag är jag dubbelfröken på först spinning och sedan E-fit. Vilken tur jag har!

Inga kommentarer: