måndag 8 augusti 2016

Marre testar - Bornholm

Av olika anledningar, den främsta kommer lite längre ner, bestämde jag och Pojkvännen att vi skulle tillbringa vår gemensamma semestervecka på Bornholm. Jag protesterade först för jag tycker att det är väldigt långt till Bornholm, från oss är det 70 mil till Ystad och så en båt över som tar dryga timmen (40 km är det tydligen från Ystad till Rönne). Till slut gav jag med mig när upplägget blev en övernattning på vägen ner samt att jag inte skulle behöva köra en endaste mil om jag inte ville. Bra upplägg.

Måndag eftermiddag satte vi oss i bilen för att åka till Jönköping för mellanlandning, sedan vidare mot Ystad. Jag hade ett inplanerat simpass som jag tänkte ta på vägen. Först rekade jag med Joel, en kompis från södern om badsjöar på vägen och fick ett klockrent tips. Stannade till där, bytte om och gick till vattnet där det visade sig vara badförbud pga algblomning.... Det slutade med att jag satt i bilen i våtdräkt en timme till och simmade sedan i Ystad. Vilken strand! Vilka vågor..... Bra för mig att träna på vågor dock så jag nötte fram och tillbaka mellan två pirer tills jag fått ihop 3 km.
Sen tog vi färjan över till Bornholm. Bornholm är en liten ö (någon sa att det var 10 mil om man bestämde sig att cykla runt hela ön). Det är fullt med vägar över och runt ön och alla är cykelvänliga. Vi de större vägarna finns cykelbana, de andra vägarna har en bra väggren att cykla på.

Det var tisdag kväll när vi kom fram så vi gick en kvällspromenad och sedan i säng.

På onsdagen drog vi iväg på ett längre cykelpass för att utforska ön. Vi cyklade från Doeudde där vårt vandrarhem låg till en by nästan 5 mil längre upp som jag inte minns namnet på (Allinge kanske?). Fin cykling och jag njöt hela vägen.
Där fikade vi förstås.
Väl hemma igen körde vi ett bricklöp innan vi la oss på stranden en stund.

På torsdagen sprang jag långpass och det var såååå tungt. Var ute i två timmar och kom 16 km. Så jobbigt. Vi la oss vid den magiska stranden med helt pulvervit sand innan jag blev för rastlös och fikasugen...
Värsta bästa fiket med världen godaste glass i Svaneke.
På fredag hade jag "bara" simning så vi passade på att köra sightseeing på ön. Vi var runt och såg på sevärdheter, bland annat en stor borg som var helt magisk.
Vi var också till en rund kyrka (det finns några sådana på ön och jag älskar att turista i kyrkor).
Och till slut hittade jag en fantastisk vik där jag kunde simma.
På lördag skulle Pojkvännen springa Svaneke ölmarathon. Bryggeriet Svaneke serverar öl vid varje vätskekontroll (var 2,5 km) och det är ett varvlopp där man kan springa ett, två eller fyra varv. Pojkvännen sprang fyra varv. Ett otroligt litet och gulligt lopp med deltagare från många länder. En av "tjejerna" hade sprungit 150 marathon! Galet. Hon hade också sprungit Medoc Marathon som vi ska springa lite senare, hennes tips var att använda ALL tid du kan, vinet är sjukt gott....
Inte trängsel vid målgången direkt....
Och så segeröl och segermedalj.
Medan Pojkvännen ägnade sig åt detta så cyklade jag. Ensam och i tokregn.... Det var jobbigt. Skulle också sprungit brickpass men drack läsk och hejade på marathonlöpare i stället.
På kvällen firade vi. Med cola för öl-mannen.
På söndag packade vi ihop oss och åkte hem. Sista frukosten vid mysiga vandrarhemmet.
Mitt tips är - åk till Bornholm! Hela familjen kan hitta saker att roa sig med och naturen är helt fantastisk. Det finns massor att se och uppleva. Det är lätt att hyra cykel på plats (för transportcykling, vet ej hur det är med landsvägshojar), många hade små cykelkärror med packning i. Det är inte långt mellan orterna så det går lätt att transportera sig runt hela ön på ett bra sätt. Boka dock färjebiljetter i tid, vi hade toktur som hittade en plats till slut eftersom vi var väldigt sena med det. Många fina boenden finns det, det vanligaste verkar vara bed & breakfast. Prisnivån är väl som i Sverige kan jag tro.