fredag 27 juni 2014

Detta underbara sommarväder! *kvitter*

Och regnet det bara droppar ner, temperaturen ligger stadigt under 10 grader. Hallå? Vad hände?

I morgon är det tävling. I går kväll kom det ut information om vad som gäller för Vansbro Tri:

Temperaturgränserna är sedan ett par år tillbaka exakt samma som i ITU:s reglemente och man tar numera även hänsyn till temperaturen i luften, då denna dels påverkar kyleffekten under simmomentet, men framförallt möjligheten att ”tina upp” under cyklingen. Den officiella vattentemperaturen minskas med 0,5C för varje 1,0C grad skillnad mellan luft- och vattentemperatur. Så om det t.ex. är 15 grader i vattnet och 11 i luften så blir den officiella vattentemperaturen 13 grader.

För simmomentet för medeldistans (som inte är en officiell ITU-distans och därför inte finns med i tabellen i reglementet) används (t.ex. på EM) gränserna för 3000m. Det innebär att:
15,0 grader eller mer – simning som vanligt 14,9-14,0 grader – 1500m simning 13,9-13,0 grader – inställd simning

Just nu ser temperaturen ut att vara 12 grader vid starten, vattentemperaturen är 14,5 grader just nu vilket då ger en officiell vattentemperatur på 13,5 grader vilket innebär inställd simning. Är nog rädd för att vattentemperaturen hinner sänkas lite till innan lördag. Klockan 10:00 på lördag tillkännagivs om det blir simning eller inte. Jag hoppas givetvis att vi får genomföra Vansbro precis som planerat men att simma i för kallt vatten och sedan tina upp när lufttemperaturen är kring 10 är inte vettigt tycker jag.

Hur som helst laddar jag för tävling i morgon, jag laddar för att cykla och springa i regn och även GILLA det. Vi är ju massor med människor som gör det och kan heja på varandra. Sen får tiden bli som den blir! Tycker däremot synd om Mannen som troligen bryter efter sim + cykel, då får han bara cykla men det är ju roligt det också. Han verkar taggad, hittade nämligen något nytt i hans packning i morse.... Min man - en strutis!
Värmde upp i går med att köra B-fit, en massa axlar. Så kanske önskar mina axlar i dag att det inte blir simning i morgon..... Dottern och jag teamde och hon körde sk*ten ur mig. Notera hennes hashtags.

Inga kommentarer: