måndag 3 februari 2014

Coola övningar

Rundtramp är en skojfrisk herre som jag följer. I dag länkar jag inte mindre än två coola övningar från hans sida - trumvirvel.

Övning 1 - Aeroplanka
Jag har många gånger hört att det är nyttigt att göra "vanliga" övningar grenspecifika. När jag var i Bollnäs och tränade för Vasaloppsvinnaren Jenny Hansson så visade hon en plankvariant (i RedCord) där hon hade "stavar" i händerna (små plaströrsbitar) för att efterlikna den ställning där hon ska bli stark. Det vanliga är annars att många knäpper händera framför sig eller åtminstone håller ihop händerna.

Nu såg jag samma fenomen gällande cykling, alltså övningen som tydligen är döpt till Aeroplanka - här har du händerna som om du höll i tempostyret och dessutom med blicken riktad framåt i stället för neråt. Övningen kan göras både på golvet och på en boll (se bild nedan med cyklisten Jurgen Van den Broeck). Själv skulle jag nog göra den här övningen i min ensamhet för inte ens Jurgen ser speciellt het ut i den positionen.... :)

Upp med huvudet, tänk tempobågar.Övning 2 - pistol
Ja, ni vet den där övningen där man går ner i ett benböj på ett ben och det andra benet utsträckt framåt. Rundtramp har bifogat en bild på en, låt oss säga mer avancerad variant. Ska testa detta typ i McDonalds bollhav där jag kan landa mjukt på alla barnen.

Inga kommentarer: