måndag 7 oktober 2013

Bollnäs Ess - simning (varning för långt inlägg)

Jag var som bekant på konvent i helgen. Ett mycket ovanligt konvent för mig för jag brukar alltid leta rätt på de tuffaste, flåsigaste passen och anmäla mig till dem fort som blixten. Men inte den här gången. Den här gången valde jag pass som skulle kunna hjälpa mig framåt i min triathlon-träning. Det blev grenspecifika pass och så lite rörlighet och red cord-styrka på det. Vad har jag lärt mig? Massor. Men framför allt är jag sjukt taggad på att köra järnet nu! Vi börjar med simningen.

Fredag - pass 1
Första passet hade jag med Anders Olsson, ni vet killen i rullstol som simmade 28 mil på 12 dagar i en älv där temperaturen var mellan 7 och 12 grader. Brrrrr. Och så har han massa OS och medaljer som glimmar i massor.
Vi fick berätta lite om vår bakgrund, varför vi var där och vad vi hade för mål. Det var bara sex stycken på plats vilket innebar en hel del egentid med Anders.

Uppvärmning några hundra meter för att visa vad vi kunde och var vi stod i dag. Det var väldigt varierat men alla kunde frisimma. Sen blev jag först ut att få "privatundervisning". Läskigt. Anders såg säkert en miljard saker men det främsta var att jag sträckte ut armen för långt framåt i simtaget så att jag vrider med huvudet och därmed bromsar mig själv (och ödslar energi).

Jag fick göra några övningar där jag direkt när handen kom till höften drog upp armbågen och bara slappande av i underarmen och lät den falla tungt vid huvudet. Ibland skulle jag ha armen i vattnet på vägen fram, ibland skulle fingertopparna nudda vattnet. Men alltid helt slapp underarm och hand.

Nästa steg var att efter isticket (som sker strax framför huvuet), skulle armen rätas ut men inte alls så långt som jag tidigare gjort, jag ska tänka mer på att rotera axlarna än att sträcka ut armen. Men framför allt att slappna av mer i min simning, göra den mer energisnål. Jag upptäckte att jag nu helt plötsligt kunde köra fyrtaktsandning utan problem. Skön känsla!

Under passet fick vi också lära oss "skovla", det har jag inte gjort innan. Skjuta ut oss som pilar, när farten tar slut rör man händerna i små cirklar och drar oss framåt (raka armar och rakar ben). Häftig känsla! Skovlingen är ett grundmoment i simning enligt Anders, det är där man ska lära sig själva draget i vattnet och hur du ska hantera vattnet på bästa sätt. Det här kommer jag definitivt att fortsätta med! Gick också på föreläsningen med Anders som var hur bra som helst.

Lördag - pass 2
På lördagen startade jag dagen tillsammans med Pasi Salonen. Då fick vi också simma in och där kikade han på oss. Pasi hade tagit bort linorna i bassängen för att det ska skvalpa mer och bli mer triathlonlikt. Vi fick skovla förstås (även Pasi poängterade vikten av skovling) fast nu med huvudet ovanför vattenytan. Vi körde också mycket polosim (crawl fast med huvudet ovanför vattenytan) där Pasi ville att vi skulle veva av bara h*vete. Allt vi hade. Veva, veva, veva, öka frekvensen och strunta i hur det ser ut. Så lite tid som möjligt ovanför vattenytan. Släng fram armen. Plaska. Hitta draget under. Strunta i det där glidet som alla tjatar om. Veva lite till och lite fortare. Jag var helt slut efter några längder.
Sen fick vi öva på bojvändningar, att simma crawl och när du kommer fram till bojen tar du ett ryggsimstag för att vända som ett L. Effektivt! Vi fick också simma fyra och fyra för att gå på varandras fötter. På slutet körde vi tandem - kompisen längst fram använder armarna, kompisen längst bak benen.

Det jag tog med från det här passet är framför allt frekvensen, att jobba mer med armarna, att hitta draget i vattnet med hjälp av skovling och inte vara så rädd för att det plaskar. :)

Nu då?
Jag är grymt sugen på att lära mig mer om Total Immersion. Läser om några saker som den metoden bygger på och det verkar passa mig:

* dra in hakan och slappna av i nacken
* tänka laserstråle på huvudet så att jag tittar neråt
* hög armbåge och istick nära huvudet
* snabbt upp med armbågen
* slappna av i händerna och fingrarna både över vattnet och under vattnet
* den främre armen i vattnet ska ligga ca 45 grader ner i vattnet
* kroppen ska ligga ca 45 grader i vattnet
* tänka lång kropp och sträckta vrister
* slappna av!
* glid och sträck ut!

Kanske inte så mycket det som Pasi förespråkade men jag tror det här passar mig bättre. Se film nedan som TI-coachen Anna-Karin gjort. Coolt och så så ser det så lätt ut....

Inga kommentarer: