måndag 21 februari 2011

Mätningar

Innan jag anmälde mig till Bessemerloppet hade jag tagit kontakt med en ny PT. Min gamla PT håller till i Afrika en stund så därför bestämde vi att avbryta då hon inte kan/har tid att stötta mig. Råkade av "misstag" hitta en annan som faktiskt finns så nära så jag skulle kunna ha henne som riktig PT. Men eftersom jag alltid är så snabb med sådana här beslut, bestämde vi att först träffas för att se om vi "klickar", samtidigt passa på att göra tester och hon får föreslå träningsprogram. Efter det får vi se hur vi går vidare. Så idag, sämsta tänkbara av dagar då jag körde 52 km skidor i går, infann jag mig på gymmet.

Började med att väga mig på en våg som kan urskilja skelett, muskler och fett i min kropp. Hon gjorde också en underhudsfettmätning med kalipermätare (kanske det inte heter, en sorts tång i alla fall). Mätning av midja och höft, min längd och in med ålder också (25 forever).

Nu var det dags att få upp pulsen! Fick på mig ett pulsbälte och hon klickade i gång en "beepare" som pep typ varje sekund. Vid varje pip skulle jag kliva upp och ner på en låda som var 30 cm hög. I tre minuter. Efter dessa tre minuter läste jag av min puls, satte mig ner snabbt och försökte fokusera på att få ner pulsen samtidigt som PT'n räknade antalet pulsslag under en minut. Hon såg nöjd ut efter den mätningen men jag förstod inte riktigt varför det gjordes. Något med syresättning av blodet?

Ut i gymmet (vi hade som tur var hållit till i tjejernas omklädningsrum än så länge, inte så kul att göra fettmätning mitt ute på gymmet), djupa benböj så många som jag orkade med 20 kg på stången, bänkpress så många som jag orkade efter pipmojängen igen och plankan så länge jag orkade (vilket inte alls var länge för låren tog slut).

Nu ska hon stoppa in alla mina värden i ett coolt PT-program och ut kommer sanningen om Marre. Typ. Hon ska också börja fnula på hur jag gör mitt bästa Göteborgsvarv och Vätternrunda. Det kan hon ju fundera på en stund. Jag själv tar det lugnt och fokuserar på Vasaloppet. Rättvis fördelning tycker jag.

Inga kommentarer: