tisdag 4 augusti 2015

Tips inför din första Ironman

Det kokar hos alla triathlon-bloggare. Många har Kalmar IM som sitt stora mål i år och det är bara 11 dagar kvar nu. Hua! Jag har 19 dagar kvar nu men det känns också nära.

Jag antar att ni blivande Ironmen lusläser Athlete's Guide för fullt men här kommer några tips från en dubbel Ironwoman som kanske inte står i någon guide. Observera att det här är mina privata tips och råd, det som fungerar för mig och jag är definitivt ingen elitmotionär utan en 40+ tvåbarnsmorsa som tycker det är lite coolt med uthållighetsidrott. :)

1. Träning
På riktigt - träningen för IM Kalmar är gjord. Punkt. Spelar ingen roll att du känner att du missat ett långpass cykel eller något braigt löppass, skit i det nu. Det gör varken till eller ifrån i det stora hela. Lita på att den träning du gjord är exakt den rätta. Alla känner att de tränat för lite, druckit för mycket rosé, fokuserat för lite. I alla fall på den här nivån. Fokusera på att köra korta träningspass, kanske lite mer "studs" i passen (fart) men slit inte på kroppen i onödan. När du ställer dig på startlinjen 07:00 lördagen den 15:e augusti ska det pirra i kroppen av överskottsenergi. Du kommer att behöva den...

2. Mat
Jag kör aldrig Vitargo eller liknande kolhydratsuppladdningar. Jag tror på vanlig mat. Förra året blev jag matförgiftad av pastabuffén, enligt coachen har antalet matgäster på pre-race-mötena sjunkit dramatiskt efter den missen så fundera över om du ska chansa eller inte. Jag gör det inte. Jag ser till att ladda med bra mat, lagom mycket mat hela veckan. Och vätska. Jag vill heller inte känna mig övergödd på lördag morgon. Och på tal om lördag morgon - jag lyckas nästan aldrig peta i mig frukost på race-dagen men det gör inget, gör så gott du kan, du har ändå bra reserver för att fixa simningen och på cyklingen kan du ju börja peta i dig energi igen.

3. Sömn
Superviktigt! Kroppen återhämtar sig bäst när du sover. Sen kan det vara svårt att sova nätterna innan IM så se till att ha fått in många, sköna sovtimmar i veckan innan.

4. Prylar
Börja packa i tid, skriv ner listor på vad du ska ha med dig. Fundera över olika alternativ beroende på väder. Och givetvis inga nya prylar på tävlingsdagen. Och så en sak till - du behöver inga värstinggrejer, jag lovar. Panikshoppa inte struthjälmar, dyra tridräkter eller vad det nu kan vara, det ger dig ingenting alls. Fokusera på en bra uppladdning bara, krut i benen, tjockt pannben, det ger dig mer. Om du inte har koll på hur man fixar en punktering, se till att få koll. Du får inte ta hjälp av någon under loppet, du måste klara att själv. Och du fixar det!

5. Energi under loppet
På IM i Kalmar finns det energi under hela cyklingen och löpningen. Dock kan det vara fiffigt att ha testat den sortens energi som erbjuds så du vet att din kropp fixar det, givetvis test under träning. Första året fick jag magknip av sportdrycken men år två hade jag kört med den hela året och det gick superbra. Jag har med mig några egna gels, kanske något annat att tugga på såsom saltlakrits, choklad eller så men annars litar jag helt och fullt på arrangörens energi. Det finns kvar även för sådana långsamma triathleter som jag.

Cyklingen är den del där du bör proppa i dig mest vätska/energi. Var 20:e minut ska något in i munnen. Punkt. Hela tiden. Helst ska du tömma en flaska lite starkare sportdryck än vanligt fram till första depån så att du kompenserar för simningen och får en bra start i loppet. Under löpningen ska du också tillföra energi men kroppen kan vara något för trött för att orka ta emot något, dessutom kan det blir skumpigt med mycket vätska i magen. Men chipsen under löpningen...... Mmmmmmmm.

6. Innan loppet
Var i god tid i Kalmar så slipper du stressa. Det är en procedur att hämta ut nummerlapp (samt eventuellt lösa endagslicens om du behöver det), du vill säkert kika på mässan, köpa en massa onödiga IM-saker och annat. Kom vid lunch på torsdag så hinner du gott och väl göra allt det där innan pre-racemötet på torsdag em/kväll.

På fredag morgon går jag upp tidigt för att provsimma en del av banan. Perfekt att se hur solen står, hur kallt är det i vattnet klockan 07:00, hur stora är bojarna, vad ska jag ta sikte på. Efter en god frukost fixar jag till cykeln och checkar in den (och mina påsar) så fort jag kan. Resten av dagen chill och ladd. Tidigt i säng.

7. Race day
Går upp tidigt, vill gärna vara vid växlingsområdet innan 06:00 för att kolla så att cykeln är OK och redo för start. Trist att behöva fixa en punka eller nåt och stressa med det. Lämnar in vita påsen med saker jag ska efter loppet. Sen är det liksom bara att se fram emot en lång, härlig dag.....

8. Extra info
När du cyklar, fräs inte ut snor åt vänster när en marshall susar förbi på sin motorcykel. Bra att veta. Du riskerar gult kort.

Här kan du läsa mina tips från förra året, här min story från 2013 och här storyn från 2014.

LYCKA TILL!

Inga kommentarer: