måndag 15 september 2014

Galna veckor och galen simtränare?

De här senaste veckorna har jag knappt hunnit andas. Jag hoppas jag kommer till jobbet iförd kläder, häromdagen tyckte jag det kändes konstigt på något sätt och upptäckte då att jag glömt trosor. Så kan det vara. Tur jag upptäckte det innan jag drog iväg.... :)

Jag tränar, det gör jag men bara pass jag vill göra, inget det-här-passet-måste-jag-göra-så-det-klämmer-jag-in-klockan-04:00. Nej. September är en vilomånad och månaden när jag gör roliga saker såsom Bootcamp. I morse hängde jag med det här gänget.
I helgen har jag hunnit med lite av varje, det som gav mest energi till själen var milen i löparskorna tidig söndag morgon. Det som gav mest till må-bra-kontot var simstarten med Gävle Tri. Vi har fått en ny tränare, vi kan kalla honom Pär för han heter så. Han är stenhård, bestämd, krävande, militärisk och helt, helt underbar. Det uppstod tycke direkt. Vi är nästan 60 personer som ska drillas av honom - från nybörjare som inte kan kråla till extremt duktiga simmare som bränner av en IM-simning på timmen. Utmaning!

Vi började med att träffas 15 minuter innan utsatt tid för att gå igenom förväntningar. Pär delgav sin filosofi och pratade lite om andra filosofier också (TI, Swim Smooth mm). Han gick igenom vikten av egen träning samt vad vi kunde förvänta oss av träningspassen. Efter genomgången av övningar fick vi dela upp oss i grupper - erfarna simmare som gör en IM-simning på mellan 60 - 90 minuter, grupp som kan kråla men vill bli bättre och en grupp som inte kan kråla. Hälften hamnade i grupp 1, grupp 3 var näst störst i antal och sedan grupp 2.

Efter insim samlades vi vid kanten och fick lära oss den viktigaste övningen utav alla övningar (enligt Pär och många andra) - skovla. Pär anser att ingen bör ens fundera på att lära sig frisim utan att kunna skovling till fulländning. Så det skovlades med armarna framåt, åt sidan och någon form av hundsim innan vi testade skovling som liknande sim fast armarna var under vattenytan hela tiden. Jag har ju skovlat en hel del innan då andra coacher påpekat hur viktigt det är men nu var det några nya sätt att skovla på. Han kläckte också ur sig att de av oss som inte kommer att simma fler tillfällen i veckan än söndagar får ägna söndagarna åt att skovla. Vi andra som tränar oftare måste lägga in en massa skovel i våra pass. Hear, hear.

Sen var det benspark på många olika sätt (men alltid utan platta), catch-up, tummen-i-armhålan och andningsövningar. Jag har alltid trott att andningsövningar handlar om att lära sig att klara sig utan att andas så länge som möjligt men så var det inte alls. Det handlar i stället om att få upp kadensen i armarna tydligen. Vi skulle andas 2-takt, 4-takt, 6-takt och slutligen 8-takt, en 25'a på varje. Höll på att dö på slutet! Jisses vad armarna gick! Hade varit kul att kolla tider. Vi ska få simma med metronom* för att hitta vår optimala kadens och framför allt att få jämn kadens på höger och vänster.

På slutet fick vi träna på drafting (nyttja kompisens fart) så vi simmade efter varandra, den andra varianten skulle vi ha huvudet vid kompisens höft. Snacka om att vi behövde tajma ihop oss. Kul! Längtar till nästa söndag!

* Metronom är en sån där grej man lägger innanför simmössan som piper till när du ska ta ett simtag.

Inga kommentarer: