tisdag 3 juli 2012

Hur du genomför Vansbrosimmet

Det här är tredje gången jag ska ge mig i kast med att simma i Vansbro. Första året gjorde jag tjejklassikern parallellt med stora klassikern vilket då innebar simning i dagarna två. Förra året enbart en simning vilket räckte gått och väl.

När det gäller träning, hade jag ett gediget program som jag följde ända från jul första året. Det simmades längd efter längd, minst en gång i veckan. Började med en kilometer för att i slutet vara upp i två kilometer. Köpte en våtdräkt och simmade en hel del i öppet vatten också. Övade på teknik och på att våga.

År två simmade jag ett fåtal gånger i bassäng och började utomhusträningen efter midsommar. Hoppade i några gånger men simmade ganska långt då jag var i.

I år har jag simmat två gånger, den ena gången 20 minuter och den andra 25 minuter. Vattnet var kring 17 grader (eller något lägre) och fokus har legat på att känna mig trygg i kallt vatten och i våtdräkten. Inget crap kring teknik eller sånt. Det hinns inte med. Nu blir det som det blir.
Karta över Vansbrosimningen


Vansbrosimningen klarar de flesta av kring dryga timmen så rent uppladdningsmässigt tycker jag inte det behövs något extra (lite sent att börja bygga på med extra underhudsfett). Det som de flesta tycker är läskigt är förstås att simma i öppet, strömmande vatten med en massa ben och armar och flaxar runt omkring. Men det är inte så farligt som man kan tro. Gällande kylan finns det bra fett att köpa i mässan, ullfett. Luktar skunk, vet inte om det hjälper på riktigt men placeboeffekten är hundraprocentig....

Tänk på att ha gått om tid på dig från uthämtningen av nummerlapp/simmössa för det är en bra bit från målet till starten. Du får en påse där du kan lägga handduk, kläder mm som sedan hämtas ut vid målet. Använd den, smart!

Jag kommer att starta innan 12 vilket innebär att jag äter en ordentlig frukost, fyller sedan på med några mackor/Gainomax bars eller annat innan start. Det vankas ju mat när jag kommer i mål.

Ta det lugnt, starta bland de sista och ta allt i din egen takt. Håll dig nära repen första 2 km, det finns massor med funktionärer i båtar som håller koll på varje kallsup du tar (jag lovar, jag har testat många gånger). I år är dessutom starten annorlunda, du prickas av i startfållan och får dra iväg själv, ingen repstart alltså. Skönt!
När du kommit i vattnet, svänger Vanån 90 grader mot höger och det är dags att börja simma på riktigt. Om du vill ha mer "medström", simma lite mer mot mitten av ån. Det finns ett antal distansmarkeringar (stora, vita bollar) men jag brukar alltid missa dem. De första två kilometrarna går fort, mycket att titta på och medströms. Det brukar också finnas en Enervit energistation mot slutet av Vanån där det serveras varm energidryck, rekommenderas om du har tid.

Efter två kilometer är det dags att runda eken (?), titta på klockan som gubbarna i ekan där håller upp (om du vill veta hur snabbt du simmat, för mig tar det ungefär lika lång tid att simma två km nerströms som en km uppströms). De brukar också bjuda på sockerbitar.

Det är nu det börjar på allvar. Det börjar märkas direkt ett det är motström här, det sägs att Vanån också är varmare än Västerdalälven men det har jag nog inte märkt. Det är bryggor efter hela Västerdalälven så behöver du hänga en stund för att rätta till glasögon så är det något lättare här. Här brukar det blir trångt. Startgruppen efter har hunnit i kapp dig (kanske) och du har hunnit i kapp de mer långsamma simmare i startgruppen innan. Ett himla virrvar av badmössor i en massa olika färger.

Den sista kilometern kan kännas som en evighet men fokusera på publiken, funktionärerna och att du snart är i mål.

Målet syns lång väg, synd bara att det tar sån tid att ta sig dit.... Sätt handen på "målplanket", ta dig uppför rampen och du är i mål. Tjohoooo! Om du har våtdräkt, skala av dig den direkt så du kan bli varm. Varm energidryck väntar dig här. Hämta din påse som du lämnat in vid starten, ta en varm dusch (förhoppningsvis), ät mat och njut.
Här kommer också en film som Mats Rupertson (som bäst 12:a på Vansbro, tävlar i mastersimning) gjort kring Vansbrosimningen. Mats hjälper oss i Gainomax Sports Team med uppladdning inför Vansbrosimmet.

Inga kommentarer: