onsdag 17 maj 2017

Gästinlägg - Hög tid att börja träna på riktigt

52 dagar kvar
Jag ska köra ett riktigt triathlon, ett riktigt långt triathlon!!! Häftigt! Fast egentligen tycker jag att det borde få räknas som mitt tredje för jag har ju supportat Maarit under hennes två senaste Ironman och det är inte det lättaste. Kommer ihåg hur slut jag och medsupportern var efter hon hade kört IM i Köpenhamn för två år sedan. Hade det inte varit för att Maarit tog hand om oss efteråt den gången så vet jag inte hur det hade gått med oss. Så vi säger att det är mitt tredje för det låter ju bra.
52 dagar kvar till första långdistans triathlonet (Laponiatriathlon), det betyder att det är hög tid att börja träna på riktigt. Inte för att jag är helt otränad nu, men Maarit hävdar att träningen jag gjorde inför ett maraton för två år sedan inte på något sätt kan räknas in i dagens träning.
Ska sanningen fram så har det inte blivit riktigt så mycket träning som jag tänkte att det skulle bli när jag anmälde mig i slutet av januari, men jag är inte orolig, inte än i alla fall. Cykeln har kommit ut tre gånger och simbassängen har besökts sporadisk men löpningen är på ok nivå, fast för att kunna löpa 42km efter 4km simning och 18 mil cykling måste troligen de två första grenarna slipas på aningen mer.
Men en sak jag är bra på nu är att ha koll på vad jag tränat för jag fick en super duper träningsklocka i present när jag fyllde år! Jättemånga funktioner J Och bortsett från hjälp av klockan så gjorde jag även ett träningsprogram för ett antal veckor sedan och det sitter uppsatt på väggen utifall jag vill påminna mig om hur jag borde träna. I kylen har jag kött och öl utifall jag vill påminna mig själv om att jag borde grilla, jag kollar väldigt mycket oftare i kylen än på väggen. Det tycker jag är bra för det är viktigt att äta om man ska orka träna.
Summeringen av träning från 4 april till 16 maj och utgångsläget för de kommande 52 dagarna är (blå staplar i km och orangea är antal pass):
20 pass på 6 veckor är kanske lite i underkant för att klara kommande utmaning, men samtidigt mycket bättre än 0. Totalt har jag under dessa 6 veckor inte ens kommit upp i det dubbla av vad jag ska göra på en dag om 52 dagar, det ger lite perspektiv på det hela. Det känns bra att veta att det finns så mycket förbättringspotential i träningen.
Nu är det bara att köra på!
Fortsätter resan mot triathlonet med att beta av Göteborgsvarvet i helgen. Dock var senaste löppasset ingen positiv upplevelse, 12km där tanken var att försöka höja tempot mot de tidigare passen. Men det gick inte alls som jag tänkt och känslan efteråt kanske framgår av bilden.
Men imorgon blir det ny löpning på lunchen och då kommer det att kännas super duper!
Återkommer med ny rapport innan loppet!

Inga kommentarer: